Minerii merg pe jos. Tanchetele îi sperie!

Nenorocirea de la Jilţ Sud a făcut ca mulţi dintre sutele de angajaţi de aici să prefere mersul pe jos prin nămolul din cariere decât să mai urce în tanchetele cu care au fost transportaţi zeci de ani. După accidentul cu trei morţi şi zece răniţi de marţi, minerii mai au la dispoziţie două din cele trei maşini care le asigurau transportul în carieră. Cum drumurile sunt în continuare pline cu nămol, din cauza precipitaţiilor, riscul producerii unui nou eveniment rutier nu este exclus, mai ales că, pe la colţuri, minerii povestesc fel şi fel de păţanii de care au avut parte cu aceste maşini, dar despre care în public nu se prea spune nimic. Ieri dimineaţă două tanchete erau parcate pe platoul de unde sunt preluaţi minerii. Una dintre ele, folosită la transportul ortacilor pe parcursul zilei, a pornit greoi, iar când s-a pus în mişcare şoferul s-a trezit că nu poate merge mai departe pentru că s-a blocat bariera de acces. Paznicul unităţii a trebuit să ridice bariera cu mâna pentru a putea trece mastodontul. La prânz în tanchetă s-au urcat 8 mineri. „Regulamentar”, după cum au spus aceştia. „N-am mai fost opt în ea de nu ştiu când. Să fi venit să vedeţi când eram 25 sau 30, claie peste grămadă. Oricum, şi acum cred că 2-3 zile ţine minunea şi după aia tot aşa o să mergem”, a spus un miner, în timp ce altul a avut cuvinte de laudă pentru maşina pe care o ştie de când lucrează aici. „De 30 de ani sunt aici şi nu am avut niciodată probleme. A mers foarte bine prin nămoalele astea. Acum s-a întâmplat, asta nu înseamnă că nu le mai folosim”, a declarat bărbatul. Şi totuşi, cei care nu au urcat în tanchetă au fost mai mulţi decât cei din ea. „Nu mai merge lumea cu rablele astea, nu aţi văzut ce se întîmplă? Ne e teamă, mai ales după ce a fost marţi pe aici. Mergem pe jos că suntem învăţaţi”, a menţionat muncitorul. Declaraţiile minerilor vin după ce inclusiv ministrul Virgil Popescu şi directorul general Daniel Burlan au spus răspicat că maşinile respective nu sunt pentru transportul persoanelor, ci doar pentru transport marfă şi materiale. Fratele unuia dintre minerii morţi, Dumitru Negoiţă, îi contrazice pe cei doi demnitari şi spune că tanchetele au fost folosite din totdeauna la transportul angajaţilor în carieră, lucru ştiut, de altfel, de toată lumea. „Erau 25 în acea tanchetă , acest model este pentru marfă şi persoane, ei spun că nu este , este cu totul o minciună. Aşa duc oamenii în carieră, aşa îi obligă să se urce să plece la locul de muncă, oamenii nu au cu ce să ajungă, situaţia e foarte foarte grea, dar ei acum se ascund şi de pitulă, nu mai iese unul să spună două cuvinte”, declara ieri dimineaţă chiar la locul tragediei Negoiţă. De altfel, el s-a declarat convins că adevărul nu se va afla, mai ales după ce a văzut că pe drumurile din carieră este cărată piatră. Astfel, o eventuală comisie de anchetă nu va mai găsi nămolul care a contribuit la producerea tragediei. „Aceste lucruri se vor mai repeta pentru că nu se vor lua măsuri. În acest moment ei au trimis utilaje, amenajează drumuri, tot ce trebuie să amenajaze ca să poate muşamaliza. Situaţia asta e, nu ceea ce ne spun ei la televizor, ne mint la televizor că e lapte şi miere. Se mint între ei, de la şeful de sector, director de carieră, director de EMC şi aşa mai departe, se mint între ei şi s-a ajuns unde s-a ajuns”, mai spus fratele minerului mort. La ieşirea din şut, la ora 14.00, minerii au început să afle şi de schimbările produse printre şefii lor. Printre cei nevoiţi să renunţe la funcţie a fost şi Sorin Grecu, care a transmis ferm că dacă este demis din funcţie pleacă, altfel nu are motiv de a renunţa. „Eu nu mi-am dat demisia, deci, am un principiu, nu-mi dau demisia. Dacă se stabileşte că…, aşa, fără probleme”, a menţionat Grecu, care a dat şi de înţeles că o problemă tehnică la tanchetă l-ar fi determinat pe şofer să nu mai aibă controlul asupra acesteia. „A fost o eroare. Nu mai contează de cine anume, că şi şoferul lucrează cu noi de atâţia ani”, a spus Grecu, care, când a fost întrebat ce i-au declarat muncitorii cu care a vorbit după producerea accidentului ar fi aflat de la aceştia că „i-a sărit maşina din viteză”. Fostul director a negat categoric însă că maşina avea vreo problemă tehnică. Deocamdată maşina a rămas în nămolul din carieră, acolo unde s-a răsturnat marţi. Pentru ridicarea ei e nevoie de o macara de mare putere, dar şi de un sol uscat, stabil, greu de realizat în condiţiile ploilor din aceste zile şi al nămolului din carieră.

About autor