Mihai Ţopescu – expoziţie în capitală în perioada sărbătorilor de iarnă!

Creatorul „Pădurii Colorate”, aşa cum mai este cunoscut Mihai Ţopescu, va avea în perioada sărbătorilor de iarnă o expoziţie inedită în capitală. De această dată artistul gorjean nu mai combină culorile, nu se mai foloseşte nici de sticlă sau lemn pentru a transmite mesaje şi stări emoţionale unice, ci „se joacă” într-un mod cu totul original cu nodurile unor sfori pe care le transformă în lucrări de artă. „Cunoscut mai ales pentru lucrările sale în sticlă, artistul propune acum o întâlnire între obiect – forme compacte inspirate de arhitectura populară – şi imagini cheie ce produc împreună semnificaţii ce se contopesc şi înghit reciproc, funcţionând la nivel simbolic sub semnul unirii contrariilor, la fel ca nodul.
“Nodal” include o serie de lucrări recente prin care artistul dezvăluie o întreagă metafizică românească dar şi motive majore din arta universală. Mihai Ţopescu propune prin nodurile lui din funii răsucite o incursiune printre arhetipuri, leagă şi dezleagă semnificaţii, lăsând la indemâna privitorului cele mai divergente înţelesuri. Acest proiect special în care nodul este laitmotivul căutărilor sale artistice, caută o conciliere între o lume cu un substrat specific românesc şi influenţe din simbolistica universală, la fel cum nodurile se îmbină într-o încleştare ce dă naştere unui corp geometric perfect (ce marchează în mod constant creaţia artistului)”, se arată în materialul de prezentare a expoziţiei ce va fi inaugurată joi la Annart Gallery Bucureşti. Expoziţia va putea fi vizitată până pe 7 ianuarie 2023 şi-l are drept curator pe un alt gorjean, Gigi Mihăiţă, plecat de ani buni din Târgu Jiu în capitală, dar care a păstrat permanent legătura cu Mihai Ţopescu. „Mihai Ţopescu reprezintă optimismul asistat de curaj şi hotărârea asumată chiar şi atunci când este în contracurent. Prin arta sa, Mihai Ţopescu pune întrebări şi dă posibile răspunsuri, încurajând privitorul să fie participativ în relaţia cu lucrările. Generic, realitatea este una singură, dar Mihai Ţopescu ştie că fiecare dintre noi avem realitatea noastră, filtrul personal prin care percepem lumea, iar arta lui funcţionează ca un ghid care ne arată calea sau căile, posibil ori preferabil de urmat în raport cu tot ce se află în jurul nostru: realităţile politice, economice, pandemice, ecologice – nu în ultimul rând. Nu trebuie să renunţăm, trebuie să ne urmăm visul devenit viziune şi scop final”, transmite Gigi Mihăiţă. Conform prezentării expoziţiei din capitală, „nodul este punctul zero, este locul de intersecţie şi trecere, este un prag. Doar drumul există, este alegerea, decizia asumată, este Karma, acţiunea care poate decide existenţa viitoare a individului, rezultatul căutărilor, rezultatul drumului prin viaţă, prin artă. Mihai Ţopescu alege calea cea mai puţin umblată. Conform primei legi a lui Kirchhoff, cunoscută şi drept legea nodurilor: suma algebrică a intensităţilor curenţilor electrici care se întâlnesc într-un nod de reţea este egală cu zero. Suma intrărilor (energie, talent, inspiraţie etc.) este egală cu suma ieşirilor (obiectul de artă şi calităţile sale). Aşa cum scara urcă şi coboară în acelaşi timp, nodul leagă şi dezleagă. Ambiguitatea simbolului este clasic prezentată în capitolul “Albeaţa balenei” din Moby Dick de Herman Melville, prin vocea lui Ishamael. Nodurile lui Mihai Ţopescu pot avea cele mai divergente înţelesuri pentru privitori, cele mai multe raportate la experienţele proprii. Artistul este asertiv dar şi ambiguu în acelaşi timp”. Mihai Ţopescu expune constant la Galeriile de Artă din Târgu Jiu alături de alţi artişti din municipiu, dar cele mai importante expoziţii ale sale au fost realizate la Craiova, Bucureşti, Venezia, Kanazawa, Beijing, Bruxelles şi multe alte. Cel mai cunoscut proiect al său rămâne însă Pădurea Colorată, realizată la Bumbeşti Piţic şi vizitată annual de mii de turişti. Pădurea reprezintă un obiectiv de neratat pentru cine vizitează Gorjul, ea fiind parte a unui proiect cultural realizat de artişti de pe întreg continentul în semn de protest faţă de defrişările masive care au avut loc în ultimii ani.

About autor