„Dealul Muierii” – brandul regional menit să ajute turismul din Gorj!

Un deal plin cu legende, puţin cunoscute însă de călătorii care vin cu miile pe el, mai ales vara, ar putea ajuta la renaşterea turismului pe meleagurile Gorjului. Festivalul „Dealul Muierii” a debutat ieri la Polovragi şi va continua în diverse localităţi din judeţul nostru, dar şi din Vâlcea şi Dolj, urmând să se încheie la sfârşitul săptămânii. Ieri dimineaţă câteva zeci de fete au pornit de la Peştera Polovragi într-o călătorie menită să refacă un traseu care are legătură cu legenda conform căreia femeile din zonă s-au luptat în trecut cu turcii, iar ulterior s-au retras în peşterile din nordul Olteniei. Fetele o vor avea în fruntea lor pe solista de muzică populară Cristina Giuvelescu, care este de loc din Alimpeşti şi care a compus cu această ocazie şi o doină pe care a interpretat-o în premieră la ceremonia de deschidere a festivalului. „Am crescut şi m-am născut pe Dealul Muierii şi sunt mândră că fac parte din acest proiect, m-a emoţionat totodată şi m-au năpădit o grămadă de amintiri şi mă simt foarte bine. Împreună cu fetele voi parcurge tot acest traseu de zeci de kilometri. L-am mai mers, de multe ori, aşa că nu e ceva nou sau greu pentru mine, pentru că l-am mai mers”, a spus artista de muzică populară. Cel care a iniţiat proiectul este craioveanul Valentin Mitrică, director la Cluster Bio Oltenia, care a promovat şi alte proiecte turistice în regiune în ultimii ani. „ Fetele vor merge pe drumul carelor, undeva de-a lungul Olteţului, şi vor ajunge în zona Sârbeşti – Alimpeşti, unde se întâlnesc cu celelalte fete care vin de la Peştera Muierii şi de la Peştera Frumoasa din Valea Cernei, iar acolo Cristina Giuvelescu le va primi cu formaţia de dansuri populare şi, bineînţeles, servesc masa de prânz. Sunt aşteptaţi cât mai mulţi turişti să vină pe traseu ca să fie alături de fete. Noi ne dorim să punem în valoare legenda Dealului Muierii şi a luptelor de aici tocmai pentru a dezvolta turistic zona asta pentru că este vorba de drumul carelor, e vorba de drumul dacilor, de drumul transhumanţei, este un deal încărcat de istorie pe care noi vrem să îl promovăm cu identitatea locului, cu meşteşugurile, cu gastronomia locală pentru a pune în valoare şi a dezvolta regiunea Oltenia”, a menţionat iniţiatorul proiectului. Primarul Gheorghe Epure a fost bucuros că proiectul a debutat la Polovragi, el fiind convins că, în timp, festivalul va ajuta la dezvoltarea turismului în zonă. „Istoria trebuie să fie cunoscută şi prin astfel de manifestări o renaştem pentru a fi cunoscută. Sperăm şi la mai mulţi turişti, evident. Peşterile de la noi sunt cele în care se retrăgeau femeile întotdeauna când aici veneau cotropitorii. Peştera Muierii de aici îşi trage numele, de la femeile care se retrăgeau din calea păgânilor. În momente de restrişte şi greu încercate, în cumpene, aceste femei se uneau şi porneau din disperare la luptă. Acelaşi lucru vrem să îl surprindem şi acum. E nevoie ca să ne mobilizăm, să fim uniţi şi să facem ceva în ţara asta frumoasă”, a menţionat edilul. Colegul său, Ion Ciocea, de la Bustuchin, se gândeşte însă şi la ce fonduri poate să atragă, fiind convins că noul brand regional îl va ajuta în acest sens. „Sunt născut şi crescut pe Dealul Muierii, desigur. Proiectul acesta, pentru mine, nu numai că vom reda istoria trecutului tinerilor şi toţi cei care citesc mai puţin sau nu au avut ocazia să audă de Dealul Muierii, pentru mine este partea cealaltă, scrierea de proiecte şi atragerea de fonduri pentru că prin acest cluster putem lua fonduri direct de la Bruxelles. Nu trebuie să stăm la mâna politicienilor, la mâna guvernanţilor”, afirmă Ciocea. Dealul Muierii porneşte din apropiere de Transalpina şi include Pădurea Colorată şi Căsuţa Răsturnată, administratorul celei din urmă locaţii, Alex Ducu, fiind convins că numărul turiştilor va creşte prin promovarea acestui brand regional. „ Noi avem turişti, nu zic, dar cu ajutorul acestui deal chiar trag speranţe foarte foarte mari că o să reuşim să dezvoltăm zona Olteniei, pentru că este un proiect care se desfăşoară în 3 judeţe. Chiar sunt sigur că se va dezvolta mult mai mult, şi, automat, dacă vor ajunge oamenii pe Dealul Muierii or să vină şi pe la noi pentru că suntem foarte aproape, adică chiar de aici începe Dealul. E loc pentru a dezvolta multe proiecte în turism în această zonă”, spune administratorul de la Căsuţa Răsturnată.

About autor