Se schimbă perspectiva pe cea mai înaltă şosea din ţară din această vară pentru turiştii care vor ajunge aici în excursie. Drumarii au început să monteze în locul cunoscuţilor parapeţi de protecţie din beton sau a glisierelor metalice un sistem nou, folosit deja în alte ţări şi care acum este adus şi la noi cu ajutorul fondurilor europene. Este vorba despre parapeţi din cabluri metalice care, din mersul maşinii, seamănă cu ţarcurile folosite pentru protejarea animalelor într-un anumit perimetru. În realitate, sunt nişte cabluri extrem de puternice, supuse la diverse teste, menite să reziste la impactul puternic al unei maşini. „Este cel mai nou tip de parapete care se montează în zonele montane. Are cablu oţelit, înlocuieşte lisele metalice, pe cele care în urma unui eveniment rutier se deformau şi dura foarta mult până erau repuse la loc. Acesta, în cazul unui eveniment, se înlocuieşte foarte repede. Se schimbă stâlpii deterioraţi, avem rezerve la Districtul Rânca, iar apoi se pune cablul la loc şi într-o oră putem avea tot parapetele refăcut. Astfel, se elimină şi riscul apariţiei unor alte evenimente. Au şi avantajul că zăpada circulă pe sub el, mai ales că suntem într-o zonă montană. Nu mai avem depuneri de zăpadă după parapet, drumul nu se mai troieneşte. Pentru noi acesta e cel mai mare avantaj al acestui nou tip de parapet. În plus, e o altă vizibilitate, natura se poate foarte uşor admira pentru că vizibilitatea nu mai este obturată, aşa cum se întâmpla la tipurile anterioare de parapete. Un aspect extrem de important este şi acela că tipul acesta de parapet poate ţine un camion încărcat fără probleme atâta timp cât nu va fi un impact frontal, ci unul lateral. Cablurile preiau şocurile şi maşina e ţinută pe partea carosabilă până în momentul în care se opreşte”, a explicat Cristi Tudor, reprezentantul DRDP Craiova. Conform acestuia, drumarii vor monta în această vară 25 de kilometri de parapet de acest tip pe Transalpina şi alţi 25 de kilometri pe Transfăgărăşan. Primii kilometri au fost deja montaţi pe drumul de acces spre staţiunea Rânca, finanţarea întregului proiect fiind făcută cu fonduri europene prin PNRR. Costurile se ridică la 50 de milioane de euro, investiţia fiind una semnificativă în sistemul de siguranţă şi protecţie de pe cele două şosele extrem de vizitate de turişti în perioada sezonului cald.
Parapeţi din cabluri pe Transalpina, în loc de glisiere metalice!
Posted in: Arhiva
– Posted on 4 June 2024