Vasile Craiu, omagiat la Novaci şi Stăneşti!

Considerat primul AS al aviaţiei româneşti de vânătoare, gorjeanul Vasile Craiu a fost comemorat marţi la Novaci, în ziua în care s-au împlinit 103 ani de la moartea sa, sâmbătă urmând să aibă loc la Stăneşti o ceremonie mult mai mare, concepută să se desfăşoare pe parcursul întregii zile. În acţiunea de la Novaci au fost implicaţi reprezentanţi ai autorităţilor locale şi a mai multor asociaţii non-guvernamentale, Mihai Merluşcă de la Aerodromul Barza executând un zbor pe deasupra oraşului în semn de omagiu faţă de eroul pierdut acum mai bine de un secol. „Reuşita evenimentului este rodul colaborării câtorva asociaţii : Asociaţia de Reconstituiri Istorice Ferdinand I, Asociaţia Gh. Tătărăscu, Asociaţia Pleniceanu cu Casa de Cultură Novaci reprezentantă a Primăriei şi Consiliului Local Novaci în acţiunile cultural istorice. Prezenţa avioanelor care au survolat spaţiul aerian la mică înălţime a reprezentat punctul de atracţie pentru toţi cei prezenţi. Mulţumim Andrei Popete Pătraşcu pentru oferta de colaborare pe care sper că am onorat-o aşa cum se cuvine! Mulţumim Mihai Merluşcă de la AERODROMUL BARZA pentru clipele minunate pe care ni le-aţi oferit executând acele zboruri simbolice în memoria lui Vasile Craiu! Lucrurile frumoase se fac cu oameni care ard pentru o cauză, iar astăzi sufletul fiecărei persoane prezente a devenit incandescent datorită căldurii degajate de emoţia momentului!”, a transmis organizatorul evenimentului, Casa de Cultură Novaci, pe contul său de Facebook. Pe aceiaşi reţea de socializare şi organizatorii Gorj Aero Show programat pentru sâmbătă la Stăneşti au oferit amănunte despre legendarul pilot gorjean, despre care însă nu se mai prea ştie nimic, nici măcar locul în care a fost înmormântat.
„Spectacolul aeronautic de la Stăneşti, din 28 august, este dedicat aviatorului Vasile Craiu, născut în Novaci la 31 decembrie 1894. La 24 august 1918, Vasile Craiu a decolat pentru ultima oară de aerodromul din Bârlad. Din cauza unei defecţiuni tehnice, avionul nu i-a mai răspuns la comenzi, primul AS al aviaţiei româneşti de vânătoare murind la doar 24 de ani. El a fost înmormântat cu mari onoruri militare la Bârlad, de unde gorjenii l-au ridicat în 1927 pentru a-l reînhuma la Târgu Jiu, în Cimitirul Eroilor. Astăzi, mormântul său nu mai este cunoscut … Sâmbătă, la Stăneşti, va avea loc şi o expoziţie dedicată pilotului Vasile Craiu, în colaborare cu Ion Ţîrlea şi Târgu Jiu Odinioară”, au anunţat organizatorii, care ieri au prezentat imagini în direct cu antrenamentele avioanelor care vor survola sâmbătă zona. „Pe 9 martie 1917, împreună cu adjutantul De Betzmann, pilotând avioane Nieuport, a atacat două avioane de recunoaştere inamice care reglau tragerile artileriei germane asupra poziţiilor româneşti, punându-le pe fugă. La 28 martie 1917, Vasile Craiu atacă şi doboară la Baldovineşti, lângă Brăila, primul avion inamic Fokker, iar aceasta a fost şi prima victorie a unui pilot de vânătoare român. La 15 iunie 1917, în apropierea Galaţiului, Craiu decolează de urgenţă pentru a veni în apărarea unui aparat de zbor cu rolul de observator, ţintă sigură în faţa a trei avioane de vânătoare germane. Gorjeanul se avântă în luptă cu un curaj extrem şi cu o formidabilă îndemânare se confruntă cu cele trei avioane inamice, marca Fokker, dându-i timp aparatului observator să se salveze. După mai multe manevre specifice luptelor aeriene şi un schimb violent de focuri de mitralieră, în care a golit întreg încărcătorul de cartuşe, Craiu întră intr-un picaj aproape de verticală, semn că aparatul fusese lovit. Se redresează în ultimul moment şi efectuează o aterizare forţată. Reuşeşte să iasă din cabina şi să se întindă pe iarbă. Fusese împuşcat. În partea dreaptă avea o plagă provocată de glonţ de mitralieră în zona claviculei care îi declanşase o intensă hemoragie. Cu o stăpânire de sine greu de imaginat, în condiţii extreme, a reuşit să efectueze o aterizare forţată cu ajutorul unei singure mâini, mâna stângă. A fost transportat la spital şi operat. Medicul îi recomandă 3 luni de repaus. La numai o săptămână iese pentru a face o scurtă plimbare prin oraş, iar la 3 august 1917, ignorând dispoziţiile medicale, Craiu părăseşte spitalul şi se întoarce pe front. Aceste scurte prezentări sunt doar o mică parte din lungul şir al actelor de curaj şi îndemânare săvârşite de aviatorul gorjean. Dintre escadrilele româneşti, cea condusă de Vasile Craiu obţine cel mai mare număr de victorii. Bravul pilot şi comandant a fost decorat cu cel mai înalt ordin românesc, ordinul Mihai Viteazul, iar şeful Misiunii Franceze în România, generalul Mathias Berthelot l-a decorat cu Crucea de Război cu Frunze de Palmier (CROX de GUERE avec PALM). La 1 septembrie 1917 este avansat, la EXCEPŢIONAL, la gradul de căpitan. Avea numai 23 de ani ! Superiorii îi recunoşteau astfel meritele şi era cunoscut în rândul tuturor aviatorilor, iar numele său era un simbol al curajului şi iscusinţei piloţilor militari. A fost apreciat de generalul Eremia Grigorescu ca fiind cel mai bun pilot de vânătoare al aviaţiei române din primul Război Mondial. La 24 august 1918, Vasile Craiu a decolat pentru ultima oară de aerodromul din Bârlad când din cauza unei defecţiuni tehnice avionul nu i-a mai răspuns la comenzi şi s-a prăbuşit de pământ, astfel s-a stins din viaţă, la mai puţin de 24 de ani, primul AS al aviaţiei româneşti de vânătoare. A fost înmormântat cu mari onoruri militare la Bârlad, de unde gorjenii l-au ridicat în 1927 pentru a-l reînhuma la Târgu Jiu, în Cimitirul Eroilor. Astăzi , mormântul său nu mai este cunoscut … Constănţenii şi Gălăţenii au câte o stradă ce poartă numele Vasile Craiu . Cred că ar fi frumos, ca şi noi, gorjenii, să le urmăm exemplul”, a scris Ion Ţârlea în prezentarea pe care i-a făcut-o aviatorului gorjean şi pentru care sâmbătă va fi organizat la Stăneşti primul mare show aviatic din Gorj.

About autor