2020 – al 15-lea an cu superputeri: performanţă, digitalizare accelerată şi soluţii durabile pentru cei peste 1,4 milioane de clienţi


În 2020, CEZ a continuat proiectele operaţionale în zona digitalizării, dar a rămas la fel de activ şi în sectorul energetic şi în viaţa comunităţilor locale.
„Am fost mereu un membru activ al comunităţii locale. În anul 2020 am trecut la nivelul următor şi ne-am regăsit în prima linie cu echipa proprie de super eroi. Ne-am aflat în permanent dialog cu autorităţile locale şi ne-am jucat rolul strategic cu cea mai mare responsabilitate. Echipele noastre s-au concentrat pe intervenţia promptă, identificarea soluţiilor, păstrarea calităţii energiei electrice vitală pentru spitale sau zonele de triaj, alocarea investiţiilor în reţea pentru a întâmpina nevoia crescută de energie electrică. Gradul ridicat de digitalizare la nivel operaţional ne-a permis să mutăm activitatea în online în mai puţin de o săptămână, păstrând echipa şi clienţii în siguranţă, acasă, oferindu-le serviciile şi produsele necesare, adaptate nevoilor lor. Echipa a parcurs încă o etapă de dezvoltare spre o organizaţie autodidactă, în timp ce politicile sustenabile de operare au primit şi în acest an certificarea internaţională GRI, opţiunea Core”, a declarat Ondrej Safar – Country Manager şi Preşedinte al Directoratului CEZ România.
Energia regenerabilă rămâne unul dintre domeniile de interes ale Grupului CEZ în România. Producţia brută înregistrată în anul 2020 de către Parcul Eolian CEZ a fost de 1 281 GWh, mai mare cu 77 GWh comparativ cu anul precedent. Creşterea a fost datorată proiectelor de eficientizare implementate şi a condiţiilor meteorologice favorabile. Energia electrică produsă de hidrocentralele deţinute de TMK Hydroenergy Power în judeţul Caraş – Severin, în 2020 a fost de 75,2 GWh, mai mare cu 9,5 GWh decât în 2019, datorită investiţiilor realizate în reabilitarea canalelor de aducţiune.
Anul 2020 a fost un an al digitalizării pentru CEZ Vânzare. Compania a urmărit îmbunătăţirea experienţei clienţilor printr-un nou design al website-ului, informarea permanentă a clienţilor prin campanii pe Google şi în Social Media, care au putut rămâne la curent cu detaliile despre contractele lor, din confortul de acasă. Tot în 2020, CEZ Vânzare a lansat şi două produse speciale, cu preţ mai mic, exclusiv online: CEZ Verde Online – energie electrică şi CEZ Gaz Optim Online – gaze naturale.

Sub umbrela platformei “Promisiunea Verde”, CEZ Vânzare a lansat campania prin care clienţii care au optat pentru produsul CEZ Verde au contribuit la achiziţia unor tablete pentru copiii din medii defavorizate. În urma campaniei CEZ Vânzare a donat 450 de tablete copiilor vulnerabili pentru ca aceştia să beneficieze de educaţie pe perioada pandemiei. Această iniţiativă a fost premiată cu locul I în cadrul Romanian CSR Awards.

Distribuţie Energie Oltenia SA a derulat în anul 2020 un program amplu de investiţii, finanţat din surse proprii, în valoare de 198 604 mii LEI şi un program de puneri în funcţiune în valoare de 198 604 mii LEI. Acestea s-au concretizat în următoarele realizări:
 CAPEX – 198 604 mii LEI
 Puneri în funcţiune – 198 604 mii LEI

Investiţiile au fost direcţionate către:
 integrarea staţiilor de transformare în SCADA;
 modernizarea şi înlocuirea transformatoarelor;
 instalarea echipamentelor telecomandate;
 îmbunătăţirea reţelei de joasă şi medie tensiune;
 asigurarea condiţiilor propice consumatorilor de energie pentru racordarea la reţeaua electrică.
Pentru al patrulea an consecutiv, raportul de sustenabilitate al Grupului CEZ în România şi cel al operatorului de distribuţie au fost recunoscute de GRI ca fiind în conformitate cu aşteptările stakeholderilor prin respectarea principiilor de analiză a materialităţii aspectelor raportate.
Raportul de sustenabilitate şi consultarea părţilor implicate – un efort care a continuat chiar şi în pandemie

Pentru realizarea raportului de sustenabilitate au fost consultaţi peste 1 600 de respondenţi din rândul angajaţilor companiei, autorităţilor locale, comunităţii locale dar şi parteneri. Aceştia au ales temele de interes la care compania s-a angajat să raporteze.

Cifrele cheie care au descris activitatea operatorului de distribuţie din cadrul Grupului în 2020:

 Operatorul a instalat 189 de cuiburi de barză (dublu faţă de 2019);
 Numărul de ore de pregătire profesională a fost: 13 395;
 Costurile cu formarea profesională au fost de: 331 256 LEI;
 Investiţiile companiei în proiecte de responsabilitate socială/ dezvoltare a comunităţilor s-au ridicat la aproximativ 878 526 LEI (aproape dublu faţă de 2019 – datorită implicării în acţiuni de sprijin în contextul pandemic);
 În anul 2020, Distribuţie Energie Oltenia a continuat extinderea geografică a programului educaţional „Ucenic Electrician”, prin parteneriatul cu Liceul Tehnologic Ferdinand I din Râmnicu Vâlcea. Implementarea programului a continuat şi în Piteşti, Târgu Jiu, Alexandria şi Drobeta-Turnu Severin, ceea ce a generat o creştere a numărului de elevi înscrişi, la aproximativ 300 de beneficiari care au început anul şcolar 2020 – 2021 în septembrie 2020. 19 tineri absolvenţi şi-au început cariera alături de noi şi de companiile partenere. Operatorul a dotat cei 300 de elevi şi cadrele didactice cu tablete pentru ca aceştia să poată continua şcoala online;
 În lanţul de aprovizionare cu energie electrică, Distribuţie Oltenia a lucrat în 2020 cu 364 de furnizori. Locaţia geografică a furnizorilor a presupus majoritar furnizori români (societăţi comerciale înregistrate pe teritoriul României) 99,45% şi filialele companiilor internaţionale/multinaţionale (societăţi comerciale cu sediul social în străinătate) 0,55%;
 Distribuţie Oltenia a fost primul operator care a suspendat activitatea Centrelor de Relaţii cu Utilizatorii, peste 50% din totalul angajaţilor şi-au continuat activitatea în siguranţă, de acasă, iar colegii care au lucrat în teren au beneficiat de un mediu sigur;
 În 2020 au fost atrase fonduri în valoare de aproximativ 59 de milioane de EURO, din surse financiare proprii şi co-finanţare fonduri europene care vor fi investite în sectoare importante precum: contorizare inteligentă, modernizarea staţiilor de transformare şi a reţelelor de joasă şi medie tensiune, implementarea unui sistem avansat de management al distribuţiei (ADMS), a unui sistem avansat de management al activelor reţelei electrice (AMS) şi a unui sistem integrat SMART Grid Connect.

Cifrele cheie care au descris activitatea tuturor companiilor din Grup, fără Distribuţie Oltenia (CEZ România, CEZ Vânzare, TMK Hydroenergy Power, Tomis Team, MW Team Invest şi Ovidiu Development) în termeni de sustenabilitate, în 2020 sunt:

 Investiţiile de CSR în beneficiul comunităţilor locale au însumat 3 297372 LEI;
 În lanţul de aprovizionare cu energie electrică, Grupul a lucrat cu 458 de furnizori. În cazul fiecarei companii, aceştia sunt peste 90% furnizori români;
 Valoarea totală a programelor de pregătire profesională a angajaţilor companiilor menţionate mai sus, în 2020, a fost de 583 896 LEI;
 Numărul mediu de ore de formare a fost de 6 049 ore;
 Tomis Team a propus Oficiului European de Brevete o soluţie tehnică care poate îmbunătăţi cu până la 4% producţia anuală de energie verde a unei turbine eoliene;
 CEZ Vânzare a fost primul furnizor de energie electrică şi gaze naturale care a instalat sisteme fotovoltaice pentru #acasă în cadrul programului AFM şi a încurajat constant comunicarea online, trecerea la mobilitatea electrică şi eficienţa energetică;
 TMK Hydroenergy Power a finalizat în 2020 una dintre cele mai importante lucrări de investiţii, cu un buget de aproape 3 milioane LEI, pentru a sprijini România să atingă ţintele europene privind cota de energie verde. Staţia de pompare Timiş Trei Ape, parte a sistemului hidroenergetic din Caraş Severin a beneficiat de un al doilea transformator şi de încă o pompă multietajată modernă.

Ce spun studiile:

Potrivit unui studiu de piaţă realizat în perioada de raportare, CEZ este asociată ca fiind o companie verde şi de încredere.
 37% dintre respondenţii intervievaţi şi-au amintit faptul că produsul CEZ Verde – prin care clienţii aleg să primească energie verde şi să contribuie la achiziţionarea unor tablete pentru copiii din medii defavorizate este dezvoltat de CEZ.
 Peste 78% dintre respondenţii care fac parte din categoria clienţilor casnici afirmă despre CEZ că este un susţinător al energiei regenerabile/este ecologic, în timp ce peste 70% susţin că este un brand de încredere, cu o reputaţie bună şi modernă.
În 2020, CEZ Vânzare a lansat #PromisiuneaPentruAcasă, o campanie de informare asupra eficienţei energetice în cadrul proiectului european SocialWatt. Compania s-a alăturat misiunii proiectului, de a lupta împotriva sărăciei energetice şi de a oferi clienţilor acces la cele mai utile resurse de informare pe platforma Portalul de Eficienţă. Mai multe detalii pot fi regăsite aici: https://www.cezinfo.ro/portal-eficienta/
Mai multe informaţii despre rezultatele non-financiare ale Grupului CEZ în România în 2020 (Raportul de Sustenabilitate), puteţi găsi aici https://cez.ro/ro/despre-noi/rapoarte-non-financiare.html, rezultatele financiare (Raportul Anual) pot fi găsite aici www.cez.ro/ro/despre-noi/rezultate-financiare.html
Direcţia Comunicare şi Marketing
CEZ România

About autor